
Innovative Vocational Education and Training (VET) empower people to shape technological and social change. Mutual learning through international cooperation helps us to make our VET systems more effective. At the iit, we investigate and we support cross-border exchange on VET topics.
Focal areas of work
- International vocational education and training (VET) cooperation
- International mobility in VET
- Permeability between VET and higher education
- International comparative analysis of VET systems
Curriculum Vitae
Léna Krichewsky-Wegener studied Political Science at the Institut d'Etudes Politiques de Paris (Sciences-Po) and the Institute for Eastern European Studies at the Free University Berlin. She completed a PhD in Education Sciences at the University of Osnabrück. Since January 2017 she is a consultant for education and research at the Institute for Innovation and Technology (iit). Her focus is on the international comparative analysis of VET systems and she is responsible for, among other things, the evaluation of the BMBF funding guideline on the Internationalization of VET.
Before joining VDI /VDE-IT, Léna Krichewsky-Wegener worked as a Policy Analyst at UNESCO, as a consultant at the German Society for International Cooperation (GIZ) GmbH and as a research assistant at the Institute of Vocational Education and Human Resources Development at the University of Magdeburg.
Publications
- Krichewsky-Wegener, L. (2020): Lernen durch Auslandsaufenthalte in der Berufsausbildung. Eine empirische Untersuchung zum Lernpotenzial internationaler Mobilität. Wiesbaden: Springer VS.
- Krichewsky-Wegener, L. (2020): Die digitale Transformation in der informellen Wirtschaft: Chancen und Herausforderungen für die berufliche Bildung in der Entwicklungszusammenarbeit. Eschborn: GIZ GmbH.
- Baumann, F.-A., Frommberger, D., Gessler, M., Holle, L., Krichewsky-Wegener, L., Peters; S., Vossiek, J. (Hrsg.) (2020): Berufliche Bildung in Lateinamerika und Subsahara-Afrika. Entwicklungsstand und Herausforderungen dualer Strukturansätze. Wiesbaden: Springer VS.
- Krichewsky-Wegener, L. (2020): „Le potentiel formateur des stages à l’étranger pour les apprentis de l’enseignement professionel“. In: Bremaud, L.; Breton, H.; Pesce, S. (Hrsg.): Voyage et formation de soi. Rennes: Presses Universitaires de Rennes.
- Krichewsky-Wegener, L. (2020): „La réforme des curricula de l’enseignement professionnel, outil de promotion des mobilités au sein des systèmes éducatifs en Allemagne, en France et au Royaume-Uni“. In: Maillard, F.; Moreau, G. (Hrsg.): Le bac pro – Un baccalauréat comme les autres ? Toulouse: Octarès.
- Krichewsky-Wegener, L. (2019): “Digitale Geschäftsmodelle für eine Berufsbildungszusammenarbeit 4.0? – ein Diskussionsbeitrag.“. In: DLR-PT (Hrsg.): Berufsbildung International: Digitalisierung. Bonn. S. 52-53
- Frommberger, D.; Krichewsky-Wegener, L. (2018): Sondierungsbericht Ghana. In: DLR-PT (Hrsg.): Berufsbildung im Fokus: Afrika und Lateinamerika. Bonn. S. 55-59
- Krichewsky-Wegener, L.; Vossiek, J. (2018): Sondierungsbericht Nigeria. In: DLR-PT (Hrsg.): Berufsbildung im Fokus: Afrika und Lateinamerika. Bonn. S. 46-49
- Hartmann, E.A.; Brings, C.; Fünfhaus, A.; Kricheswky-Wegener, L.; Schulze, M.; Stamm, I. (2018): Eine Exzellenzinitiative für die berufliche Bildung? In: iit-Perspektive, Nr. 40.
- Krichewsky, L. (2016):Les dispositifs de validation et de reconnaissance des compétences acquises dans le cadre d’une mobilité : un révélateur de l’internationalisation du système de formation professionnelle en Allemagne”. In: Journal of International Mobility, 2016/1; pp. 75-90
- UNESCO (Hrsg.) (2012): Global Monitoring Report on Education for All "Youth and Skills". Paris.
- Cedefop (Hrsg.) (2010): Learning outcomes approaches in VET - a comparative analysis of nine European Countries. Thessalonica: Cedefop.
- Cedefop (Hrsg.) (2009): The dynamics of qualifications – the definition and renewal of occupational and educational standards. Thessalonica: Cedefop.